Powrót


STYCZEŃ

Uczniowie należący do koła techniczno-informatycznego wykonali kilka "gier" działających na zasadzie obwodu elektrycznego. Do tego celu wykorzystali puste opakowania plastikowe z pokrywkami, przewody elektryczne z zakończeniami w kształcie złączek i krokodylków, żaróweczki oraz zestawy łączeniowe z klipsem.

Do wykonania "elektrycznych gier logicznych" uczniowie posłużyli się narzędziami i przyborami zakupionymi w ramach Laboratoria Przyszłości, tj. stacja lutownicza, pistolet i kleje na gorąco, wkrętarkę elektryczną z odpowiednio dobranymi wiertłami, kombinerki montażowe. Wykonane gry są bardzo dobrym narzędziem do nauki dla dzieci młodszych, gdyż zawierają plansze zapoznające dzieci z działaniami matematycznymi, krajami i ich stolicami, poznawaniem słownictwa  z języka angielskiego (kolory i przedmioty) oraz z gramatyką języka polskiego.

Młodszym kolegą i koleżanką z klas I - III bardzo te "elektryczne gry" spodobały się, tym bardziej że samodzielnie będą mogli zmieniać tablice do gry, zmieniając jednocześnie konfigurację przewodów obwodu elektrycznego (prawidłowe podłączenie prawidłowych odpowiedzi. 

      

       


GRUDZIEŃ

     

  


LISTOPAD

W dniach 21 - 24 listopada uczniowie klas 4 - 6 na zajęciach techniki wykorzystali sprzęt AGD zakupiony z programu Laboratoria Przyszłości do samodzielnego przygotowania, wypieczenia i podania - super smacznych GOFRÓW. Każda klasa miała za zadanie przygotować ciasto na gofry, korzystając z robota planetarnego oraz miksera (przydatny okazał się również blender do przyrządzenia sosów i polewy czekoladowej). Korzystając z zakupionej gofrownicy uczniowie wypiekali gofry, które następnie samodzielnie przyozdobili i smacznie skonsumowali. Pysznymi goframi zostali poczęstowani również nauczyciele mający zajęcia danego dnia w klasie "kucharzy".  Wszyscy zgodnie przyznali, że zakup i korzystanie z urządzeń AGD z programu Laboratoria Przyszłości był niezmiernie dobrym pomysłem. Smacznego!

         

      

                                     


Na ostatnich zajęciach techniki przed 11 listopada uczniowie klas 5 i 6 wykonali przypinki niepodległościowe. W pierwszym etapie wybrali wzory do druku, samodzielnie wydrukowali na kolorowej drukarce laserowej odpowiednią liczbę szablonów. W drugim zalaminowali znaczki, które następnie dokładnie wycieli. Na koniec do każdego znaczka (na stronie niewidocznej - spodzie) z pomocą zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości, pistoletu na klej przytwierdzili małe agrafki dzięki którym łatwiej przytwierdzić znaczek na ubraniu   w dniu święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

 

 

    


Na zajęciach koła informatyczno-technicznego uczniowie klasy 6 zajęli się składaniem modeli elektrowni wiatrowych, doskonaląc w ten sposób swoje umiejętności techniczne i manualne, oraz poszerzyli swoją wiedzę na temat tego rodzaju pozyskiwania energii z siły wiatru.

   

     

Z elementów elektryczno-elektronicznych wykonywali dowolne łączenia, próby i testy działania swoich "botów". Największą inicjatywą wykazał się Michał Łukasiewicz, który z elementów obwodów elektrycznych potrafił zbudować poruszający się pojazd dwukołowy. Gratulacje

     

Zapraszamy na film 


PAŹDZIENIK

Podczas przedstawienia, przygotowanego w ramach koła teatralnego, został nagrany i zmontowany film ilustrujący pracę i spektakl pt. "Kopydłowo". Wykonano również fotorelację z wykorzystaniem sprzętu zakupionego z projektu.

 

Film dostępny jest pod linkiem 

https://suskowola.pl/podstawowka/2022-23/KOPYD%C5%81OWO.mp4


W ramach zajęć techniki uczniowie klasy 5 wykonali „Sakiewki na skarby” dla młodszych kolegów z klasy 3. Uczniowie wykazali się umiejętnościami krawieckimi, wycinając z przygotowanego materiału odpowiedniej wielkości prostokąty, których brzegi zszyli. Na wierzchu każdej „sakiewki” zostały wprasowane, również opracowane i wycięte przez uczniów, odpowiednie piktogramy. Przy wprasowywaniu znaków na „sakiewkach” uczniowie posłużyli się kupionym, w ramach projektu #LaboratoriumPrzyszłości, żelazkiem elektrycznym oraz deską do prasowania.

Zajęcia praktyczne zostały poprzedzone zapoznaniem się z instrukcją działania i obsługi żelazka elektrycznego parowego oraz pouczeniem przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, jak postępować w razie oparzenia się elementem grzewczym żelazka.

  

    


Pierwsze zabawy i próby programowania robota Photona

 

  


WRZESIEŃ

Kamera wideo oraz aparat fotograficzny jest często wykorzystywana podczas wszystkich szkolnych uroczystości, akademii, imprez sportowych czy też odbywających się w naszej szkole konkursów i turniejów przedmiotowych.

Uczniowie klas 4 – 8 przeszli szczegółowe szkolenie z zakresu dokumentacji kamerą wideo oraz aparatem cyfrowym wydarzeń szkolnych. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą oraz zdolnościami technicznymi.

Jednocześnie uczniowie bardzo zaangażowali się w działania związane z prawidłowym oświetleniem i nagłośnieniem miejsc, w których odbywają się sesje nagraniowe czy też zdjęciowe.

Ostatnia z nich to przeprowadzenie wywiadu z najlepszą zawodniczką drużyny unihokejowej dziewcząt młodszych.

  

 


Uczniowie klas 4 – 8 podczas zajęć informatyki uczyli się podstaw wydruku 3D. Pierwsze prace to głównie gotowe projekty, udostępnione w ramach programu Laboratoria Przyszłości wraz z programem FlashPrint 5 Sygnis oraz z wykorzystaniem platformy Tinkercad.

Podczas kolejnych zajęć uczniowie już sami tworzyli własne projekty, min. breloczki z imieniem czy figury geometryczne, wykorzystane następnie na zajęciach matematyki.

Najbardziej udane projekty zostały sfotografowane i umieszczone na tablicy obok sali, w której znajduje się część zakupionych urządzeń w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

  


Nasze kolejne zakupy

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany m.in do szkół podstawowych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

W ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości nasza szkoła zakupiła kolejne pomoce, które wzbogacą i uatrakcyjnią zajęcia.  

Ten sprzęt to: 

- roboty Photon,

- Camry piekarnik,

- robot kuchenny planetarny,

- mikser, blender,  piekarnik typu kombiwar halogenowy,  gofrownica,

- zestaw patelni, zestaw sztućców, zestaw noży, zestaw desek do krojenia, 

- żelazko i deska do prasowania,

- wyrzynarka, wkrętarka, imadło, strug elektryczny,

- stoły warsztatowe, taborety,

- pistolet do kleju, zszywacz, młotki, szczypce, taśma miernicza, kątownik, zestaw wkrętaków, automatyczne szczypce do izolacji, pilniki, punktaki, suwmiarka, kombinerki, skrzynka narzędziowa, obcęgi, piłka do metalu, rękawice nylonowe, gogle przeciwodpryskowe.

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach techniki i informatyki oraz godzinach wychowawczych.

  

 

  


W listopadzie 2021 roku nasza szkoła przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości, a w grudniu otrzymała 60000,00 zł wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętu i materiałów umożliwiających prowadzenie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w sposób ciekawy, angażujących uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ramach przyznanych środków szkoła na koniec roku 2021 zakupiła wyposażenie obowiązkowe i sprzęt nagłaśniający:

- drukarka 3D z akcesoriami,

- aparat fotograficzny Nikon,

- kamera wideo Canon,

- stacja lutownicza,

- mikrokontroler,

- mikrofon kierunkowy,

- mikroport z akcesoriami,

- gimbal,

- oświetlenie do realizacji nagrań,

- statyw z akcesoriami,

- zestawy elektryczne,

- klocki Gigo,

- eksperymenty - obwód prądu,

- sprzęt nagłaśniający (aktywny zestaw głośnikowy, analogowa konsola miksera, mikrofon).

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany w czasie zajęć, uroczystości szkolnych zajęć pozalekcyjnych.  

    


Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Więcej informacji na temat programu można przeczytać na stronach